De eerste laag

Buggyteam Belgie  > Auto-motor >  De eerste laag
0 Comments

Basic detailing

De perfect gerestaureerde voertuigen die na de montage van de nieuwe onderdelen uit het servicecentrum terugkomen, hebben de eerste laklaag gemist en zien er dus veel beter uit dan de voertuigen die net zijn geprepareerd. De eerste laag wordt gebruikt als een shampoo om de vuilste plekken van de lak te verwijderen.

Meestal ziet men dat de eerste lagen niet goed worden voorbereid omdat de bescherming pas in de tweede of derde laag wordt gezocht. Dit is helemaal waar, maar de fabrikanten zouden zeggen dat de tweede laag alleen wordt gedaan om de verf te beschermen en niet om de perfecte afwerking te krijgen zoals de derde laag nodig is.

Er zit echter meer waarheid in de tweede en derde laag. Ze moeten op elkaar worden afgestemd voor de uiteindelijke afwerking. Dit is de reden waarom de panelen met de shingled delen de shingled gebieden tussen de panelen hebben. De onderste helft van de auto wordt op dezelfde manier gedaan als de bovenste helft, alleen in omgekeerde volgorde. Het onderste deel wordt op dezelfde manier afgewerkt als het bovenste, om de beste aansluiting te krijgen met de uiteindelijke afwerking.

De derde en laatste laag is nodig om de gewenste afwerking en bescherming te geven. Door de aard van de afwerking is de kleur of de glans van de auto niet altijd hetzelfde in het midden en aan de randen. De meeste deskundigen zouden zeggen dat de randen en het centrum de meest verwaarloosde delen van de auto zijn. Zij zijn het meest vatbaar voor kleine krasjes omdat de sleutels of de losgeraakte sleutels er tegenaan wrijven. De druk van de weg kan ze ook veroorzaken. Er zijn speciale lakken of poetsmiddelen om deze te beschermen of te minimaliseren.

Autodetaillering kan duur zijn en er zijn veel garages en winkels die dit op regelmatige basis doen als onderdeel van een regelmatige “detailing”-procedure van de auto. Detailing houdt de meest nauwgezette verzorging van de auto in. De auto wordt zowel aan de binnen- als aan de buitenkant grondig gereinigd. De vloeistoffen van de auto worden volledig en grondig gereinigd. De cabine wordt gestofzuigd en gespoeld en vervolgens wordt Anull Cleaner Air gebruikt in combinatie met schoonmaakmiddelen om al het vuil in de auto te verwijderen. Alle ramen, portiergrepen, interieurs, pillarboxes en alle kleine oppervlakken worden gereinigd. Zetels en interieur worden geadviseerd en in de was gezet om de kwaliteit ervan te verbeteren. De koffer wordt ook volledig gereinigd. Dan wordt hij terug gestript en de wielen worden verwijderd. Tenslotte wordt de lak aangebracht om een nieuwe afwerking over de auto te smeren.

Dit wil niet zeggen dat een detailing iemand is die de auto naar de garage brengt en een complete detailbeurt geeft! Integendeel, detailing houdt veel werk in en het is zeer tijdrovend. Het kan zelfs polijsten onder de motorkap en lak smeren zijn. Autodetailing is niet voor iedereen weggelegd. Als je detailer bent, dan gefeliciteerd! Je hebt veel om trots op te zijn. Als je daarentegen nieuw bent in detailing, dan moet je misschien op zoek naar een professionele winkel. Je kunt ze vinden door naar de gouden gids te gaan of via het internet. Veel plezier met de detailing!

Lees meer:
Interior detailing 
Leer reparatie auto 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *